Dag 5 t/m 11 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tandartsen Dispuut Olifant - WaarBenJij.nu Dag 5 t/m 11 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tandartsen Dispuut Olifant - WaarBenJij.nu

Dag 5 t/m 11

Door: John &Geert

Blijf op de hoogte en volg Tandartsen

09 Juni 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nadat de assistentes en wij bekomen waren van onze voortvarende start hebben wij t/m donderdag een hele basisschool voorzien van tandheelkundige hulp. We waren begonnen met de hoogste groepen en zijn geeindigd met de echte kleintjes. Het is verwonderlijk hoe goed ze allemaal de behandelingen ondergaan. Een enkeling laat een traantje. Omdat we de hele week lekker hebben doorgewerkt hadden we een dag over en hebben we de vrijdag besteed aan het behandelen van patienten op het ziekenhuisterrein. Behandeld wordt er zowel binnen als buiten de truck zoals jullie kunnen zien op de foto's. Op een gegeven moment diende er zich een oudere heer aan die de trap naar de truck niet kon nemen agv een beroerte. Het bleek de oom van onze chauffeur/assistent Jay te zijn. We hebben hem toen maar onder een boom op een bankje neergezet en hem aldaar van zijn pijnklacht af geholpen. Aan het eind van de dag werd ons ook nog even gevraagd door een van de artsen van de kliniek, om te kijken naar een van hun HIV patientjes( een jongetje van 6 jaar oud). Hij had behoorlijke last van zijn tanden en we hopen dat onze behandeling hem pijnvrijk gemaakt heeft. Het weekend hebben we doorgebracht in de omgeving van Kruger-park, in een lodge. Van daaruit zijn wij 2 dagen lang op zoek geweest naar verschillende soorten wilde dieren.We probeerden natuurlijk de Big 5 te vinden( Olifant, Buffel, Neushoorn, Leeuw en Luipaard). We heebn het moeten houden op de Big 4, het luipaard hebben we niet gezien. Het is veel uren doorbrengen in de auto en hopen dat je een glimp mag opvangen( af en toe ZEER dichtbij) van deze en andere dieren. Zondag zijn we laat terug gereden naar Groblersdal, waar we uitgenodigd waren door Hugo en Liesje Tempelman om daar de rest van de avond door te brengen. Maandagochtend had onze Jay een Bleu Monday, dus duurde het even voor we een andere chauffeur geregeld hadden. We zijn naar een andere school gegaan om die , tenminste dat willen we, ook helemaal tandheelkundig "af te werken". Vanmiddag snel nog even in 5 uur( tijd is niks in Zuid-Afrika)onze vooruitgestuurde koffer met materialen op te halen in Johannesburg. Deze heeft er wel geteld bijna 3 weken over gedaan! Hij heeft oa 1 week in Luxemburg gestaan en is onderzocht door de douane op contrabande. Heel veel handschoenendoosjes waren opegemaakt om de inhoud te controleren. Enfin het spul is er eindelijk. Maar ook zonder onze eigen spullen hebben we behoorlijk kunnen werken. Nu moeten we afsluiten, want we horen op de tv( we zitten weer bij de fam Tempelman)het Wilhelmus al. Tot de volgende keer.

• 09 Juni 2008 - 20:22

Monique:

Ha John, Gaaf om al die wilde dieren zo te zien. Dat lijkt me erg mooi. Dit is typisch een geval van het nuttige met het aangename verenigen. Mooi te horen dat jullie goed door kunnen werken en flexibel zijn als het gaat om werken buiten de bus. Ik hoor net een schreeuw van beneden en het is 3-0 voor Nederland tegen Italie; EK. Ik ga maar weer kijken. groetjes Monique

• 10 Juni 2008 - 08:26

Pa En Ma:

helaas voor jullie maar de tijd vliegt om met werken maar zeker ook met heel veel nieuwe indrukken.wij wensen jullie beide een veilige thuiskomst.groetjes pa en ma.

• 10 Juni 2008 - 08:51

Petran En Madzia :

Dag John en Geert,

Het blijft allemaal heel indrukwekkend. Keep up the good work!

Groet, Petran en Madzia

• 10 Juni 2008 - 15:40

Willem Van Beurden:

mannen,

fantastisch werk dat jullie daar doen, dat er nog velen jullie voorbeeld mogen volgen!
    En met Oranje komt het ook wel goed,..... toch?

• 10 Juni 2008 - 18:40

Esther En Jan:

We zouden graag een dag willen ruilen met jullie. Het klinkt als een uitdaging en daarnaast ook als heel dankbaar werk!Veel plezier, wij drogen de tranen van de intalianen wel.

• 10 Juni 2008 - 19:06

Dentaltheo+carla:

prachtig wat jullie daar presteren! Lijkt ons aardig heet in die bus. Leuk jullie foto's+video van de werkzaamheden en apparatuur, krijgen hierdoor goed inzicht in de behandel(on-)mogelijkheden aldaar.
    Tot spoedig en wel thuis