Dag 1 t/m 4 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tandartsen Dispuut Olifant - WaarBenJij.nu Dag 1 t/m 4 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tandartsen Dispuut Olifant - WaarBenJij.nu

Dag 1 t/m 4

Door: john &Geert

Blijf op de hoogte en volg Tandartsen

03 Juni 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Beste mensen.
Na een goede reis zijn we aangekomen in Zuid-Afrika, waarna we het eerste weekend met vertier hebben doorgebracht. Vrijdagmiddag zijn we op weg naar onze verblijfslokatie in Groblersdal, langs de kliniek in Elandsdoorn gereden om alvast kennis te maken met iedereen. We kregen een kleine rondleiding en de eerste indruk was dat hier veel goed werk gedaan wordt. Daarna doorgereden via Groblersdal naar Hazyview, alwaar we gingen overnachten. We hebben de Panorama-route gereden waar we konden genieten van diverse fraaie vergezichten, watervallen, heuvellandschappen, tot we er moe van werden. Heerlijk geslapen in een Golf en Countryclub met lokale huisdieren zoals apen, leguanen, krokodillen en een heuse Nijlpaarden-familie(zie foto's). 's-Zondags Quad gereden door de bossen en bergen, waarna we na 4 uur helemaal onder het stof zaten. We zijn weer een leuke ervaring rijker. Maar het gaat natuurlijk om de afgelopen 2 dagen waarvoor we hier zijn gekomen, nl het werken als tandarts-vrijwilliger in het kliniek van Elandsdoorn. Het tandheelkunde-project, wat hiervan onderdeel uitmaakt, is zoals iedereen weet geadopteerd door Dispuut Olifant. 's-Ochtends staan we om half 7 op om na een klein ontbijtje ons te melden op de kliniek. Om half 8 de truck in om na een ritje van een half uur over gedeeltelijk onverharde wegen bij een schooltje in de 'middle of nowhere' aan te komen. Alle kinderen staan op het schoolplein keurig in de rij zoals bij ons 40 jaar geleden, ze worden toegesproken, doen hun gebed waarna ze in een rij het klaslokaal ingaan. De truck is inmiddels door Jay en Dimakatso geparkeerd op het schoolplein en klaargemaakt voor een dag behandelen. Er is in de truck jammer genoeg maar 1 behandelstoel waardoor we genoodzaakt zijn om af te wisselen. De 2de stoel zou er wel zijn , maar is onherstelbaar stuk.Een nieuwe is besteld( met geld van de sponsoeren en goede doelen projecten) en zou gemonteerd worden, maar de overheid gooide roet in het eten door te eisen dat hun dental trucks voorang kregen bij de leverancier en installateur. Het heeft geen zin om stoelen uit Nederland hierheen te laten komen om 2 redenen: 1. hier zijn ze goedkoper, 2. je koopt ze hier met servicecontract. Ook de behandelunit waarop we moeten werken vertoond gebreken, zodat afwisselend 1 van ons behandelt en de ander de watertoevoer regelt.Zo gaat het toch goed. Alle kinderen zijn in eerste instantie gescreend door Dimakatso, zij is vergelijkbaar met een mondhygieniste in Nederland. Gaatjes en het trekken van tanden wordt door ons gedaan, het maken van preventieve laklaagjes op de blijvende kiezen doet Dimakatso op de momenten dat er geen tandartsen in de kliniek werkzaam zijn. De kinderen worden in groepjes van 5 de truck binnengeroepen en mogen plaatsnemen op een houten bankje waarna ze een voor een in de stoel worden gezet en behandeld. Het is wonderbaarlijk hoe stil ze blijven liggen en de behandelingen lijdzaam ondergaan. Ze geven geen kik. Daar zouden de kinderen in Nederland nog wat van kunnen leren(of hun ouders?). Ze glijden zwijgzaam uit de stoel en krijgen van ons een ballon, waarna ze weer naar hun klaslokaal terug gaan. De ballonnen zijn een groot succes. Een van de meest voorkomende behandelingen is oa het verfraaien van verkleurde voortanden als gevolg van teveel fluoride in hun drinkwater. Ze zijn dolblij met hun nieuwe witte lach. Zeer dankbaar werk. Uberhaupt zijn we een attractie omdat we als enige 2 blanken daar rondlopen. Gisteren bv boodschappen gedaan in de plaatselijk supermarkt(je kunt er overigens alles krijgen; van autobanden, Weber BBQ's, tot melk, chips , water etc etc).Wij waren samen met de manager de enige blanken en werden dus van alle kanten aangestaard. De manager vroeg ons ook wat we kwamen doen omdat er blijkbaar nooit blanken kwamen. Alle mensen lijken even aardig en behulpzaam. Vandaag weer gewerkt op dezelfde school waar we waarschijnlijk de hele week zullen vertoeven. De assistentes kunnen ons nauwelijks bijbenen. Wij willen te snel werken en teveel doen, zoals we in Nederland gewend zijn. We zullen ons moeten aanpassen aan het Afrikaanse tempo. Een van de assistentes was vandaag al ziek dus moesten we het alleen doen met Jay(truck-chauffeur en assistent, voorheen begravefenis-ondernemer). Volgende keer hopelijk weer nieuwe verhalen. Tot dan groetjes van Geert en John, ps: bekijk de foto's eens.

• 03 Juni 2008 - 14:18

Casper:

hoi papa

heb je het leuk in zuid-afrika bij ons is het 30
    graden en ik moet binnenkort naar de jan van brabant voor mijn klas.

doei pap

• 03 Juni 2008 - 14:33

Pia:

Hallo,wat leuk , deze berichten!! zo kunnen wij het hier ook n beetje volgen. hier alles prima, max is net naar de kapper geweest en thijn is naar tennisles. Tot n volgende keer, dikke kus!!

• 03 Juni 2008 - 15:11

Hanneke Cobelens:

Goed werk en gave foto's!! Ga zo door
    Groetjes Hanneke

• 03 Juni 2008 - 15:29

Jenny Poels:

John, geweldig,wat een duidelijk verslag, zo krijg je echt een beetje een indruk hoe jullie daar bezig zijn,succes en liefs je schoonmoeder en man

• 03 Juni 2008 - 16:08

Luuk :

hoi pa,
    hier alles goed! Wat een leuke hoofdoek:P. Ga zo door ik ben trots op je!
    Groet je zoon(tje) Luuk

• 03 Juni 2008 - 16:11

Daan:

Lieve papa,
    ik mis je wel een beetje maar het gaat heel goed.
    en met jou?
    ik vind het heel goed wat je doet.
    veel groetjes Daan

• 03 Juni 2008 - 17:02

Miem:

Wat fijn om niet alleen te horen maar ook te "zien" dat jullie zo genieten én je nuttig maken maken daar!
    dikke kussen.

• 03 Juni 2008 - 20:23

Tom En Marion:

Hoi John en Geert,
    Erg leuk om jullie foto's te zien en jullie verhalen te lezen. Ik hoorde van Pia al een paar dingen, maar toch ook wel erg leuk om de foto's te zien, dat maakt het net even iets "echter"!
    Groetjes, veel succes en plezier!

• 04 Juni 2008 - 06:01

Monique:

Hoi John,
    Blij te horen en te zien dat jullie het naar de zin hebben daar. Zo te zien is het geimproviseerd werken maar het zal jullie zeker een goed gevoel geven. Geniet volop van de tijd die jullie daar hebben.
    groetjes Monique

• 04 Juni 2008 - 08:53

Janneke En Ems:

Hier ook alles goed hoor! Geniet ervan daar! Ziet er fantastisch uit,
    groetjes vanaf de Prins Bernhardlaan

• 04 Juni 2008 - 09:23

Danielle:

hoi john,
    had je nou toch maar je eigen assistentes meegenomen!!!
    ziet er leuk uit daar, werk ze nog!!
    groetjes danielle

• 04 Juni 2008 - 09:59

Andy:

Hoi John en Geert,

Mooi werk! Het lijkt me een geweldige ervaring om daar zinvol werk te verrichten. Een keer niet als vakantieganger een gebied als Afrika te leren kennen. Beul te assistentes aub niet te veel af!

Groeten,
    Andy

• 04 Juni 2008 - 10:07

Pa En Ma:

leuk om alles wat jullie doen en meemaken te kunnen lezen en zien.werk goed door en daarna volop genieten.groetjes ook aan geert van pa en ma.

• 04 Juni 2008 - 10:10

Chris:

Hoi John,
    Ik heb net genoten van je verhaal en de foto's. Toch mooi hoe je een stuk vertier kunt combineren met het gelukkig maken van kinderen met relatief weinig middelen. Super !
    Het scheelt omdat er maar 1 stoel is kunnen jullie elkaar vast wel assisteren staan jullie ook eens aan de andere kant van de stoel. Of krijg je dan 2 kapiteins op een schip:-) Hoe dan ook succes ermee en veel plezier.

Gr Chris

• 05 Juni 2008 - 09:50

H&A&M:

Geert,
    In de Deurnese winkel loopt alles op rolletjes en we zorgen goed voor je meisje. Leuk om jullie reisverslag te lezen.

groetjes

• 05 Juni 2008 - 09:54

Jan:

Stoer werk John. Vertel de verhalen met V-K weekend. Geeft een andere kijk op de wereld. Van veel reizen word je wijzer. Veel plezier. Jan&Emilie

• 05 Juni 2008 - 09:56

Jan:

• 05 Juni 2008 - 12:34

Petran En Madzia :

Heren,

We zijn trots op jullie. Echt waar! Werkelijk fantastisch, dat jullie dit doen. We blijven jullie volgen,

Take care,

groet Petran en Madzia

• 05 Juni 2008 - 21:49

Jos Blaauwhof:

Heren, goed te lezen dat jullie het goed gaat. Morgen zijn Hugo en Liesje bij me en ik zal ze geruststellen.

Fantastisch werk!!

Maken jullie een actielijst met verbeterpunten?

Groeten,

Jos.

• 06 Juni 2008 - 17:10

Dentaltheo:

Hallo Geert en John,
    geweldig wat jullie aan het doen zijn. blijf zuinig op de assistentes...fijn dat de patiëntjes zo coöperatief zijn. svp laat op de foto's wat meer van de beschikbare apparatuur zien. Veel succes en see you at iquals

• 07 Juni 2008 - 09:55

André Wolff:

Beste Geert en John,
    zo te zien en lezen gaat het jullie goed. Ben benieuwd naar al jullie bevindingen en ideeën mbt het tandheelkundeproject. Veel plezier nog.
    André

• 07 Juni 2008 - 20:06

Marie-Louise:

Wat leuk om te lezen en zien wat jullie daar aan het doen zijn, hartstikke goed. En geniet er ook van ja?daag

• 08 Juni 2008 - 08:04

Carlo Knüppe:

beste geert en john,

jullie foto's geven een mooie herbeleving van onze olifantreis anderhalf jaar geleden;
    prima werk, die kinderen zijn fantastisch!, en ga zo door.

carlo

• 09 Juni 2008 - 11:02

Monique Driessen:

Ha John! Wat leuk om je verhalen te lezen, ik herken zo ook van alles van toen wij er waren. Prachtige natuur ook daar. Nog veel werkplezier!
    PS: Operaties goed doorgekomen,hoop nu dat alles "gemaakt" is.
    Groetjes.